Torsdag den 29. oktober 2009 slippsatte Nordnorsk Fartøyvernsenter M/K Brottsjø. Brottsjø var tidligere fiskebåt, og ble bygget for Trygve Nilsen i 1936. Båten eies nå av Nordnorsk Fartøyvernsenter og Båtmuseum. I de kommende år vil Brottsjø gjennomgå total restaurering, og denne vil du kunne følge på her i bloggen. Vi vil prøve å oppdatere bloggen ukentlig med tekst og bilder fra restaureringa. Du vil også kunne lese om teknikker vi bruker, og konstruksjonsløsninger.

Thursday the 29th of October the former fishing boat Brottsjø was put on the slipway at Fartøyvernsenter in Gratangen, Norway. The coming few years she will be totally restored. On this blog I will show on a weekly basis the progress we are making trough text and photographic documentation. Every now and then I delve deeper in to the techniques we use and of the construction methods.

Christiaan van Gaal (Prosjektleder/Project manager)


Uke 27


Vi har hatt en produktiv uke.Vi er stort sett ferdige med spantene og har begynt med dekksbjelkene etter at vi ble ferdige med de siste delene til bjelkevegeren.
We had a productive week, the ribs on the inside are for the most part ready and we started with de deck beams after we mounted the last "beam bearers" on the inside of the ribs in the front of the boat.


Martin har fått montert sin første plank, her holder han på med å merke av for spiker og trenagler.
Martin has mounted his first plank and here he is marking the places where there will be nails or wooden pegs.

Han er bare seksten år gammel, men han lager planker som om han aldri har gjort noe annet!
He is only sixteen years old but already he is making planks as if he never did something else

Joost og Peter lager de nye dekksbjelkene. Siden samtlige bjelker blir skiftet bestemte Joost seg for å slå ut buene på nytt i steden for å kopiere de gamle. Det vil lette arbeidet med å slette både under og oversidene betraktlig. Resultatet vil ikke bli nøyaktig lik det gamle dekket men i dette tilfelle er det den beste løsningen.
Joost worked together with Peter to make the new deck beams. Because we have to make all of the beams new for the foredeck Joost decided to use a method normally used when you make a new boat, in this case that's probably the best way to go.

Peter legger de nye dekksbjelkene, det er vanskelig å få visse mål til å stemme med det gamle dekket. Det gamle dekket var i dårlig forfatning da det ble målt opp, allikevel er vi slett ikke langt unna originalen.
Peter is preparing everything for the new beams. Because some of the new measurements are not correct any more compared to the old situation we have to meet somewhere in the middle and make sure that important measurements are ok and that the look and "feeling" is correct.

Her er et bilde fra når vi begynte å rive på Brottsjø - for å friske opp hukommelsen. Det var ikke mye av det gamle dekket som kunne bevares.
Here is an old picture of Brottsjø to refresh your memory. You can see, even from this distance, that there was not much to save from the old deck.

Når dagen nærmer seg slutten er vi bare noen få millimeter unna originalen og bjelkene er klare til å monteres.
At the end of the day we are only a few millimetres from the original sizes and places and are the beams ready to be mounted

Jepp.. dette går veien!
Yes...we are getting somewhere.

2 comments:

Trond Stensen Smevik said...

Flott blogg! Kommer til å følge med i fremtiden.

Anonymous said...

zo dat gaat snel, ziet er goed uit.
groet
Marion